1. دستورالعمل مبتنی بر فونیک

آموزش مبتنی بر فونیک روشی است که بر آموزش ارتباط بین صداها و حروف به دانش آموزان تمرکز دارد. این رویکرد به ویژه برای خوانندگان اولیه که تازه رمزگشایی کلمات را یاد می گیرند مؤثر است. در اینجا 28 نکته برای آموزش درک مطلب با استفاده از آموزش مبتنی بر صدا و صدا آورده شده است:

  • با اصول اولیه شروع کنید: با آموزش صداهای اولیه حروف و ترکیب حروف به دانش آموزان شروع کنید.
  • از وسایل کمک بصری استفاده کنید: از فلش کارت یا سایر وسایل کمک بصری استفاده کنید تا به دانش آموزان کمک کنید صداها را با حروف و ترکیب حروف مرتبط کنند.
  • تمرین، تمرین، تمرین: فرصت‌های فراوانی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید تا خواندن کلمات را با استفاده از قوانین آوایی تمرین کنند.
  • از رویکردهای چندحسی استفاده کنید: از حواس مختلف مانند بینایی، صدا و لامسه استفاده کنید تا به دانش‌آموزان در یادگیری و حفظ قوانین آوایی کمک کنید.
  • آن را سرگرم‌کننده کنید: از بازی‌ها، آهنگ‌ها و سایر فعالیت‌های تعاملی برای جذاب‌تر کردن و لذت‌بخش کردن آموزش‌های آوازی استفاده کنید.
  • سازگار باشید: به طور مداوم قوانین آوازی را تقویت کنید و فرصت هایی را برای دانش آموزان فراهم کنید تا آنها را در زمینه های مختلف تمرین کنند.
  • از متون معتبر استفاده کنید: از متون واقعی مانند کتاب ها و مقاله ها استفاده کنید تا فرصت هایی را برای دانش آموزان فراهم کنید تا دانش آواشناسی خود را به شیوه ای معنادار به کار ببرند.
  • ارائه بازخورد: به دانش‌آموزان بازخورد منظمی در مورد پیشرفت خود ارائه دهید و در صورت لزوم حمایت فردی ارائه دهید.
  1. رویکرد کل زبان

رویکرد کل زبان بر دیدگاه جامع‌تری از خواندن تأکید می‌کند و بر معنا و بافت متن به جای حروف و صداهای منفرد تمرکز می‌کند. در اینجا 28 نکته برای آموزش درک مطلب با استفاده از رویکرد زبان کامل آورده شده است:

  • از متون معتبر استفاده کنید: از متون واقعی مانند کتاب و مقاله استفاده کنید تا فرصتی برای خواندن و درک زبان معتبر برای دانش آموزان فراهم کنید.
  • بر معنی تأکید کنید: دانش‌آموزان را تشویق کنید تا به جای کلمات یا حروف جداگانه، بر معنای متن تمرکز کنند.
  • از وسایل کمک بصری استفاده کنید: از تصاویر، نمودارها و سایر وسایل کمک بصری برای کمک به دانش آموزان برای درک متن و معنای متن استفاده کنید.
  • تشویق بحث: دانش‌آموزان را تشویق کنید که در گروه‌های کوچک یا به‌عنوان یک کلاس، متن را مورد بحث و تفسیر قرار دهند.
  • ارائه زمینه: دانش پیش زمینه و زمینه را برای دانش آموزان فراهم کنید تا به درک متن کمک کنند.
  • از سازمان‌دهنده‌های گرافیکی استفاده کنید: از سازمان‌دهنده‌های گرافیکی، مانند نمودارهای ون یا نقشه‌های مفهومی، برای کمک به دانش‌آموزان در سازماندهی افکار و درک متن استفاده کنید.
  • تشویق خودگزینی: دانش آموزان را تشویق کنید تا متون خود، مانند کتاب یا مقاله را برای خواندن و تجزیه و تحلیل انتخاب کنند.
  1. رویکرد سواد متوازن

یک رویکرد سوادآموزی متوازن عناصر آموزش مبتنی بر آواز و زبان و رویکرد کل زبان را برای ارائه یک برنامه خواندن جامع ترکیب می کند. در اینجا 28 نکته برای آموزش درک مطلب با استفاده از رویکرد سوادآموزی متوازن آورده شده است:

  • ارائه ترکیبی از آموزش: ترکیبی از آموزش مبتنی بر آواز و زبان و رویکردهای کل زبان را برای ارائه یک برنامه سوادآموزی متعادل ارائه دهید.
  • از متن‌های متنوع استفاده کنید: از متون مختلف مانند داستانی و غیرداستانی استفاده کنید تا دانش‌آموزان را با مطالب خواندنی مختلف آشنا کنید.
  • تاکید بر روان بودن: دانش آموزان را تشویق کنید تا با روان و دقت مطالعه کنند.
  • از فناوری استفاده کنید: از فناوری مانند کتاب‌های الکترونیکی و منابع آنلاین برای ارائه مطالب و فرصت‌های بیشتر به دانش‌آموزان استفاده کنید.
  • فرصت‌هایی برای انتخاب فراهم کنید: به دانش‌آموزان فرصت دهید تا متن‌ها و مطالب خواندنی خود را انتخاب کنند.
  • از ارزشیابی برای اطلاع رسانی به آموزش استفاده کنید: از ارزیابی برای اطلاع رسانی آموزش و ارائه پشتیبانی فردی به دانش آموزان استفاده کنید.
  • تشویق همکاری: دانش آموزان را تشویق کنید تا برای خواندن و تفسیر متن با یکدیگر همکاری کنند.
  1. “آموزش خواندن که کار می کند: موردی برای آموزش متوازن” نوشته ریچارد تی لاووی
  2. “آواشناسی آنها استفاده می کنند: کلمات برای خواندن” اثر مارک سیدنبرگ
  3. «خواندن در کلاس ابتدایی: رویکردی متعادل» نوشته دیوید ریس و دایان ام. یاترون
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...